KAÇIŞ/SAYILI DAKİKALAR

Maceraperest Aylık. 158-159. kitap

Bonelli Editore. 558-559. kitap

Yayın yılı. Nisan-Mayıs- 2007
Yazan. Tito Faraci
Çizen. Jose Ortiz
Kapak. C. Villa

Öykü Toplam 224 sayfa

Maceraperest Aylık seri. Ocak 2012
Maceraperest Aylık seri. Şubat 2012

Öykü: Tex ve Kit Carson, Teksas’ta faaliyet gösteren bir haydut olan Frank Harter’ın peşindedir. Carson, kanun kaçakları tarafından yakalanır ve Tex’e şantaj yapmak için rehin tutulur. Tex, yaşlı ortağı Carson’un hayatını kurtarmak için Meksika hapishanesindeki bir mahkumu kaçırmak zorundadır. Tex, Jacky Blount’un Agua Negra hapishanesinden kaçmasına yardım etmeye zorlanır. Blount, haydutların öğrenmek istediği bir sırrı saklıyor. Bir süre önce gerçekleştirilen bir soygundan elde edilen zengin ganimetlerin nerede saklandığını yalnızca Jacky biliyor…
Özellik: Bu öykü, Tito Faraci‘nin yayınlanan ilk Tex hikayesidir (İtalyada Nisan 2007). Ancak gerçekte yazdığı ikinci hikayedir. İlk öyküsü Kızılderili Şerif (Maceraperest Aylık 181-182. İtalya’da Mart 2009), iki yıl Bonelli çekmecelerinde bekledi. Ayrıca yeri gelmişken hatırlatalım. Claudio Nizzi’nin başına da benzer bir şey geldi. İlk yayımlanan öyküsü Su Taşkını idi (Çizgi Düşler Altın seri 273-274. İtalyada Temmuz 1983). Ama ilk yazdığı senaryosu olan El Carnicero’nun Dönüşü (Çizgi Düşler Altın seri 279-280-281. İtalya’da Ocak 1984) daha sonra yayınlanmıştır.

Maceraperest Aylık seri 181. Ocak 2013
Çizgi Düşler Altın seri 273/ cilt 53. Aralık 2020
Çizgi Düşler Altın seri 274. Aralık 2020
Çizgi Düşler Altın seri 280/cilt 56. Aralık 2020
Çizgi Düşler Altın seri 281/cilt 57. Aralık 2020

Gelelim Faraci‘ye. Faraci, doksanlardan günümüze, çeşitli türler, formatlar, karakterler ve insanlar arasında bir yolculuk anlatıyor. Dylan Dog, Tex Willer, Diabolik, Magico Vento ve Zagor için yazdı .Örümcek Adam , Şeytan ve Kaptan Amerika için çeşitli öykülerin yazarıydı. Marvel’a imza atan ilk İtalyan senarist oldu. Halen çizgi roman ve edebiyat yazarı olarak faaliyetine devam etmenin yanı sıra Feltrinelli Comics’in yazı işleri müdürlüğünü de yürütmektedir.

Tito Faraci

Ortiz‘e gelince, bu öykü Ortiz’in 13. Tex öyküsü. Ve yazının sonunda Ortiz ile ilgili doyurucu bir yazı bulacaksınız. Öncelikle, çok güzel ve Tex’e yakışan bir öykü, hatta yıllar sonra değişik bir tema olduğu söylenebilir. Hele Faraci’nin yazdığı ikinci öykü olduğu düşünülürse, ustalığı ortaya çıkıyor. Ortiz bu öyküde de tiplemeleriyle yine meraklılarını memnun ediyor.

İnsanlar: Kit Carson, Kit Willer, Tiger Jack, Frank Harter, Jacky Blunt, Paco ve Gomez, Tod, Montero, Jason.
Mekanlar: Teksas, Southville, Coldspring Kanyonu, Meksika, Agua Negra Hapishanesi.

Hazırlayan: eankara
JOSE ORTİZ’İN SANAT YAŞAMI

“Her şartta, mesleğinize inanmalı ve mücadele etmelisiniz. Çalışmanıza sevgi katarsanız ve bunu okuyucuya nasıl aktaracağınızı bilirseniz, önünüzde gideceğiniz çok yol bulunur.” Bu sözler, sevilen çizer, İspanyol sanatçı Jose Ortiz Moya’ya ait. 1932 yılında İspanya’nın Murcia bölgesindeki Cartagena’da doğan Ortiz, bir suluboya ressamının oğluydu. Geleneksel olarak José Ortiz veya ara sıra Jaimie Ortiz adıyla tanınan Ortiz, kariyerine erken yaşta başlamıştır. 1951’de Chicos dergisinde bir yarışma kazandıktan sonra Manuel Gago‘nun asistanı olarak Editorial Maga yayınevinde çalışmaya başladı. Western filmlerinden bilim kurgu dizilerine, popüler çizgi romanlardan korku filmlerine kadar Ortiz, altmış yıl süren çalışma hayatında dünya çapında bir kariyere sahip oldu. İspanyol arkadaşları Carlos Ezquerra ve Jesus Redondo ile birlikte başarılı çalışmalar ortaya çıkardı. Ama, Ortiz daha çok yabancı yayıncılara yönelik çalışmalarıyla tanınmıştır. Bu yıllarda yaptığı çalışmalar kısaca belirtilecek olursak; El Capitán Don Nadie (1952), El Príncipe Pablo (1953), Sebastián Vargas (1954), El Duque Negro (1958), Balín (1955), El Duque Negro ( 1955), Pantera Negra (1956)’dır. 1957’de İskoç yayıncı DC Thomson ile romantik cep kütüphanesi dizisi Love and Life için In Love’s Trap ile ilk çıkışını yaptı. 60’lı yılların başında şirketin War, Battle ve Air Ace gibi kitapların da dahil olduğu savaş konulu kitaplarda düzenli bir sanatçı haline geldi. Hatta 1962’de Daily Express için Caroline Baker, Hukuk Avukatı çizgi romanını resimledi; iddiaya göre yerel bir sulh mahkemesinde eskizler yapmak üzere Birleşik Krallık’a geldi.

El Capitán Don Nadie
El Príncipe Pablo
Sebastián Vargas
El Duque Negro
Balín
Pantera Negra
War
Battle
Air Ace
Caroline Baker, Hukuk Avukatı

1964 yılında Boys’World için The Green Men adlı renkli seriyi çizen Ortiz, Batman TV şovunun ardından gelen süper kahraman modası başladığında UFO Agent‘ın maceralarını devraldı. Bu, İngiliz çizgi romanlarında patlama döneminin başlangıcıydı ve Ortiz, Eagle, Lion, Air Ace Picture Library ve Battle Picture Library’nin yanı sıra Amerikan ve İtalyan yayıncılar için çalışmalar üretti. Çocuklar ve gençler için bantlar çizen Ortiz’e The Persuaders TV dizisinin TV Action uyarlamasını çizmesi teklif edildi.

UFO Agent
Eagle

Warren, 60’lı ve 70’li yıllarda korku çizgi romanları Creepy, Eerie ve Vampirella‘nın evi haline gelmişti. Ortiz, şirketin dönüşümüne yardımcı olan birçok İspanyol sanatçıdan biri oldu. Bu o zamana kadar belki de en büyük atılımıydı. 1960’lı yıllarda Eagle dergisi için Smokeman ve UFO Agent, Lion dergisi için The Phantom Viking çizimleri yaptı. Ortiz, her yıl yüzlerce sayfa üreten başlı başına bir efsaneye dönüştü. Ortiz’in çizimlerindeki, karanlık ve gölge ağırlıklı atmosferi, onu Warren için mükemmel yapmıştı. Fırça çalışmasındaki ustalığı, onun bir çok bant üretmesine neden oldu. 1974’te, Warren’ın ‘’En İyi Sanatçısı‘’ seçildi.

Vampirella
The Phantom Viking

Warren çağı sona erdiğinde 1981’de İspanya’ya döndü ve yazar Antonio Segura ile çalışmaya başladı. Yetişkinlere yönelik Cimoc dergisinde kıyamet sonrası bilim kurgu dizisi Hombre‘yi yarattı. 1990’lara kadar devam etti ve Spagetti Western’e fütürist bir hava kattı.

EFSANEVİ HOMBRE

İki yıl sonra ikili, aralarında Leopold Sánchez, Manfred Sommer ve Jordi Bernet‘in de bulunduğu, Metropol, Mocambo ve KO Comics dergilerinin yapımcılığını üstlenen kısa ömürlü Ediciones Metropol yayınevinin açılışında yer aldı. Hombre‘nin yanı sıra tanınmış Man‘i de yönetti. Bu dönemde İngiliz çizgi romanlarına ve yeniden canlanan Eagle‘a geri döndü ve The Tower King, The House of Daemon, Survival, The Amstor Computer, News Team ve ilk kez Scream! ile başlayan uzun soluklu The Thirteenth Floor gibi dizilere katkıda bulundu. 1984 yılında Eagle ile çalışmalarına devam etti. Pek çok genç çizgi roman okuyucusunun zihninde en büyük etkisini buradaki çalışmalarıyla yaptı.

The Tower King
The House of Daemon

AD 2000 için çalışmaya başladığı sıralarda, artık kendisini İngiliz endüstrisinin itici gücü olarak kabul ettirmişti. Aynı zamanda Yargıç Dredd ve The Helltrekkers‘ı çizdi. Ancak Birleşik Krallık çizgi romanlarında geçirdiği dönem, 1988 ve 1989’da Eagle ve WildCat çizgi romanlarıyla sona ermiştir.

Yargıç Dredd
Helltrekkers

Ortiz, İspanyol çizgi romanlarının İngiliz endüstrisiyle aynı kaderi paylaşıp popülaritesinin çöktüğü 1990’lara kadar Cimoc için Hombre üzerinde çalışmaya devam etti. 1992’de, Amerika’nın keşfinin beşinci yüzüncü yılı etkinlikleri vesilesiyle, Pedro Tabernero‘nun yönettiği ve Planeta-DeAgostini‘nin editörlüğünü yaptığı lüks Relatos del Nuevo Mundo koleksiyonuna katıldı. İspanyol pazarı: İnka Medeniyeti ve Amerikan Adamının Kökenleri , yayınlarıyla ilgili, dev bir baskı için seçildi. Bu kitaplarda, Ortiz’in çizgi roman çizme konusundaki büyük yeteneği belirgin hale gelmiştir. Baskı kalitesi ve renklerin iyi uygulanması, kişinin genellikle daha kaba kağıda ve daha kalın mürekkeplerle basılmış çizgilerin yumuşaklığını takdir etmesine olanak tanıdı ve bu özellikler onun stilini etkiledi.

La Civilizacion İnka
İnka Medeniyeti ve Amerikan Adamının Kökenleri

İspanyol çizgi roman dergileri ve yayıncılarının azalmasının ardından Ortiz, doksanlı yıllarda kendisini neredeyse tamamen İtalyan pazarı için çalışmaya adamıştır. Kendisinden ünlü Tex‘in maceralarını çizmesini isteyen editör Sergio Bonelli‘nin çağrısına olumlu yanıt verdi. Bonelli’den Michele Masiero; “Sergio Bonelli, Tex’i çizmesini sağlamak için uzun süre Ortiz’in peşinde koştu “diye anımsıyor, “ve sonunda kabul etti ve ona yıllar içinde çok değerli bir nicelik ve nitelik karışımıyla borcunu ödedi.” Ortiz, Ken Parker ve Magico Vento için de çizimler yaptı. Ortiz daha sonra, Expocómic 2010’un Yaşam Boyu Çalışma dalındaki Ayı Ödülünü aldı.

Tex
Büyülü Rüzgar

Ortiz’in en son çalışmasının 2012 yılında Dylan Dog için ‘’La dimora stregara’’ olduğu ve aynı yıl inanılmaz kariyeri nedeniyle 30. Barselona Uluslararası Çizgi Roman Kongresi’nde Büyük Ödül’e layık görüldüğü bildirilmiştir.

AD 2000‘deki çalışmaları kısa olmasına rağmen José Ortiz, onlarca yıl boyunca İngiliz çizgi romanları üzerinde derin bir etki yaratmıştır. 50 yılın en etkili korku sanatçılarından biri olmayı sürdürmüştür, çizim tarzı birçok sanatçının eserinde varlığını sürdürmektedir.

Tüm kariyeri boyunca, Ortiz’in sanatı kusursuz olarak, en büyük etkiyi elde etmek için, okuyucunun gözünün nereye ve nasıl yoğunlaştırılması gerektiği konusuna çok hassas odaklanmıştır.

José Ortiz‘in sanat eserlerine bakmak, sürekli olarak oyununun zirvesinde olan bir sanatçıyı görmek anlamına geldiği belirtilmektedir. Ortiz, etkin çizerlik yıllarını anlatırken, meslekte bulunduğu yıllar boyunca bir gün bile resim yapmadan geçmeyecek kadar şanslı olduğunu açıklamıştır.

2013 yılında 81 yaşında hayata veda eden İspanyol sanatçı, yaklaşık 60 yılı aşkın bir kariyere sahiptir. Yaşamı boyunca aldığı övgülere rağmen, Ortiz’in sanatının yeterince önemsenmediği düşünülmektedir. Eşi Isabel, kocasının çalışmalarının İspanya’da kabul görmesinden çok memnun olduğunu ve ölmeden önce efsanevi Arzak‘ın 30 sayfasını hazırladığını ve bunun bir derlemeyle birlikte yayınlanacağını açıklamıştır.

Ancak, çeşitli Tex forumlarındaki Ortiz hayranları, çizerin kalp probleminden öldüğü hastaneye kaldırılmayı kabul etmeden önce, son öyküsünü bitirmek istediğini yazmışlardır.

Onun vefatını haber yapan İspanyol Levante gazetesi, 81 yaşındaki Ortiz’in bir sanatçı olarak mükemmeliyetçi olduğunu ve İspanyol çizgi romanlarının “altın neslinin” bir parçası olarak kabul edilen, birçok çizgi roman yaratıcısından biri olduğunu belirtmiştir. Eski Eagle editörü David Hunt, Ortiz’in vefatı üzerine şunları söylemiştir; ‘’O mükemmel bir profesyoneldi. Kötü niyetli bilgisayar Max, Alan Grant ve John Wagner tarafından zekice tasarlanmış bir fikirdi ve ilk kez Jose tarafından çizilen Scream‘de ortaya çıktı. Eagle editör ekibi hikayeyi devralmaktan büyük mutluluk duydu ve hikaye okuyucuları için büyük bir başarı haline geldi . Ortiz bizi asla yarı yolda bırakmamıştır.‘’

Warren Companion yazarı David Roach ise , sanatçının ölüm haberi üzerine; “çalışmaları sekiz yaşımda ilk gördüğümden beri favorimdir. Şu anda hala favorim. Üzücü bir kayıp.” yorumunu yaptı.

TEX ve ORTİZ HASTALARINA

Jose Ortiz‘in sanatı, anlat anlat bitmez. Çünkü gördüğünüz gibi çok çalışkan bir sanatçı idi. Ve bizim o kadar çok sayfamız yok. Eğer üstteki yazı’dan daha fazla bilgi ve örnek isterseniz, alttaki link‘i tıklayabilirsiniz.